Opsætning af Ansvarscentre tilgås fra standardmenuen:
Opsætning -> Ansvarscentre
Ansvarscentre kan bruges til fx at gruppere butikker til samme område.
En gruppering kan eksempelvis være Indgangskasser eller Shop Butikker eller lignende.
Et ansvarscenter knyttes til en kasse i Business Central. Ansvarscentret kan eksempelvis bruges ved kasseopgørelse i back office til at opgøre flere kasser samlet.
Derudover kan tilknytning af et ansvarscenter på kasserne også gøre, at det er muligt at se indgangsstatistik på POS, for alle kasser der indgår i samme ansvarscenter - også hvis POS ikke er en billetkasse (forudsat der er tilvalgt JCD Retail Billetsystem).
Ansvarscenterkoden følger med over på salgsbilaget, og kan også ses på den bogførte salgsfaktura.
Du kan ikke se ansvarscenterkoden på en finanspost eller en debitorpost. Men via BC-standardfunktionen Naviger kan du fra alle poster finde frem til den bogførte salgsfaktura og dermed se ansvarscenterkoden.
Tilknytter du dimensioner på et ansvarscenter, vil de fremstå på salgsbilaget, den bogførte salgsfaktura og de bogførte posterne.
Bemærk at eventuelle dimensions-angivelser på kassen overstyrer dimensioner på ansvarscenteret.
Ansvarscenterkort
Du kan også trykke ind på et Ansvarscenterkort og definere detaljerne omkring det pågældende ansvarscenter.
Du klikker på koden, som vises i nedenstående billede:
Så vil du få vist Ansvarscenterkortet, som ses herunder
Generelt
Kode: Angiv en ansvarscenterkode, f.eks. Indgang eller Shop.
Navn: Angiver et navn for pågældende ansvarscenter.
Adresse: Her angiver du en adresse, som skal knyttes til ansvarscentret.
Adresse 2: Hvis der er behov for yderligere adresseoplysninger, skal de indtastes her.
Postnr.: Angiver postnummer for ansvarscentret.
By: Angiver byen for ansvarscentret.
Lande/områdekode: Angiver adressens land eller område.
Kontakt: Her er det muligt at angive en kontaktperson, som vil blive kontaktet jævnligt ved dette ansvarscenter.
Butik Kode: Angiver koden for den globale dimension, som er knyttet til recorden eller posten med henblik på analyse. To globale dimensioner, som er typiske for virksomhedens vigtigste aktiviteter, er tilgængelige på alle kort, bilag, rapporter og lister.
Debitorer kode: Angiver koden for den globale dimension, der er knyttet til recorden eller posten med henblik på analyse. To globale dimensioner, typiske for virksomhedens vigtigste aktiviteter, er tilgængelige på alle kort, bilag, rapporter og lister.
Lokationskode: Angiver lokationen for ansvarscenteret.
Kommunikation
Telefon: Telefonnummer for ansvarscenter.
Telefax: Faxnummer for ansvarscenter.
Mail: E-mail for ansvarscenter.
Hjemmeside: Hjemmeside for ansvarscenter.
Ansvarscenterkort og JCD Retail
Hvis har tilkøbt JCD Retail Basis eller Billet er der også specifikke opsætninger, som kan defineres herunder.
JCD Retail - Kasseindstillinger
Standard detail debitor: Her kan du angive den debitor, som skal bruges til salgsbilag som oprettes fra kassekvitteringen uden en specifik debitor tilknyttet.
Standard bonopsætning: Her kan du definere hvilken standard bontekst, som skal sættes på til at printe kvitteringer fra POS'en.
Se siden Detail Bon opsætning for guide til dette.
Standard kasse knapopsætning: Her kan du vælge, hvad for en knapopsætning der skal sættes op på POS'en. Dette kræver at du har opsat en kasse knapopsætning.
Se siden Kasse knapopsætning for guide til dette.
JCD Retail - Adgangsindstillinger
Disse indstillinger er kun relevante, hvis I har tilkøbt JCD Retail Billetsystem.
Maks kapacitet: Her er det muligt, at definere en maks kapacitet for det pågældende Ansvarscenter.
Lukkedage kalenderkode: Her angiver du hvilken basiskalender, der skal benyttes. Denne vil indeholde alle lukkedatoer. Dette vil betyde, at det ikke vil være muligt at sælge billetter til de angivne lukkedatoer.