Medlemslisten er en liste i din marketing-platform, der løbende vedligeholdes med aktive medlemmer i systemet. Altså alle medlemmer med aktivt årskort. Listen kan fx bruges til at udsende servicebeskeder, medlemstilbud, invitationer og lignende.

Hver gang der oprettes en kortholder, eller der sker ændring til eksisterende kortholder eller adgangskort, vil systemet opdatere marketing-platformen med den ændrede data.

Den tager samme felter og tags med jf. den opsatte segmentering på nyhedsbrevet.

Hvis et medlemskab er udløbet eller spærret, vil systemet automatisk fjerne dem, så de ikke længere kan modtage beskeder. Hvordan dette sker, afhænger af din platform - ved Mailchimp vil kontakten blive arkiveret. I ActiveCampaign vil den blive sat som “unconfirmed” og i Heyloyalty vil kontakten få fjernet alle tags.

Når et medlemskab bliver aktivt igen, vil kontakten igen blive tilføjet som modtager.

Hvis en modtager afmelder sig via linket i bunden af mailen, så vil de ikke automatisk blive tilføjet igen.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at marketing-platformene ikke kan håndtere dubletter på mail, men at vores system godt kan. Dvs. bag en mail i fx Mailchimp kan der godt findes 3 kortholdere med samme mail. Så det er en fordel at undgå at oprette dubletter i Retail, og i stedet genbruge eksisterende kortholdere.

Anvendelse af medlemsliste

Der er mange forskellige anvendelsesmuligheder for, hvad du kan bruge en medlemsliste til.

Du kan fx sende “Tillykke med fødselsdagen”-mails ud, hvis du har fødselsdato på kortholderne.

Du kan lave et flow, der udsender en besked hvis det er længe siden et medlem har besøgt jer.

Du kan også sende en “Tak for dit besøg”-mail, hvis seneste besøgsdato var i går. Eller eksempelvis sende beskeder til bestemte medlemstyper, alt efter hvordan du har opsat dine segmenter.