Nye funktioner til Business Central, POS og Webshop
Der er sket meget i jeres JCD Retail, som vi har glædet os til at fortælle jer om. Der er nemlig flere nye funktioner tilgængelige.
Her i artiklen har vi inddelt funktionerne, så I nemt kan se, om de er til jeres Business Central, POS eller Webshop.
Business Central
Alle funktionerne er tilgængelige.
Oprettelse af kortholdere og adgangskort
I kan nu oprette adgangskort direkte fra Kortholder oversigten, Adgangskort Definition oversigten, inde på en kortholder, inde på en debitor og via søgning på Opret adgangskort.
For eksempel kan I gøre det fra Kortholder oversigten ved at trykke på knappen Opret adgangskort i menuen, hvorefter en oprettelsesguide vil hjælpe jer igennem en række steps.
Med oprettelsesguiden kan I oprette nye adgangskort og oprette adgangskort til eksisterende kortholdere og debitorer. Når I vælger en eksisterende kortholder eller debitor, behøver I ikke indtaste yderligere stamdata, da de data overføres direkte ind i oprettelsesguiden.
I kan også oprette flere adgangskort til én kortholder, da I i oprettelsesguiden kan angive, hvor mange adgangskort I vil oprette. Oprettelsesguiden gør det også muligt at oprette flere kortholdere. Det gør I ved at aktivere feltet Opret en kortholder pr. kort.
Kræver Retail Billetsystem.
Overførsel af kassekvitteringsbemærkninger til salgsbilag
Hvis ekspedienten angiver en bemærkning på en varelinje på POS'en, er det nu muligt at få den overført som bemærkningslinje på salgsbilaget (salgsfaktura, salgsordre og salgskreditnota) og det bogførte salgsbilag.
For at kunne overføre bemærkninger til salgsbilag skal I gå ind på Opsætning af JCD Retail. Her skal I aktivere indstillingen i feltet Overfør bemærkninger til salgsbilaget.
Indgangsforsinkelse ved gentagne indgange
For at undgå snyd med indgange, hvor gæster forsøger at bruge det samme adgangskort, kan I nu definere en periode, hvor adgangskort ikke kan bruges til indgang, efter det er scannet første gang.
Helt konkret er der i Adgangskort definition lavet et nyt felt: Indgangsforsinkelse.
Her angiver I i minutter, hvor lang tid indgang ikke skal være tilladt, efter et adgangskort er registreret første gang - for eksempel 30 minutter. Dermed kan flere personer ikke få adgang med det samme adgangskort indenfor en specifik periode, som I definerer.
Kræver Retail Billetsystem.
Aldersbegrænsning på køb af adgangskort
Hvis I gerne vil have aldersbegrænsning på en adgangskortdefinition, for eksempel Årskort barn, som skal gælde fra 2-12 år, kan I nu angive det på definitionen.
På Adgangskort definition vil der nu være to ekstra felter, der skal udfyldes for at kunne sætte aldersbegrænsning. De er synlige, når feltet Fødselsdato er påkrævet:
-
Personalder fra (inkl.) = minimums alder for køb af dette adgangskort
-
Personalder til (inkl.) = maksimum alder for køb af dette adgangskort
Det er også på definitionen, at I kan slå til/fra, om det skal være muligt for en medarbejder at overstyre aldersbegrænsning på POS’en og dermed gennemføre oprettelsen - på trods af at gæsten ikke opfylder alderskravene. På webshoppen kan aldersbegrænsningen aldrig overstyres.
Kræver Retail Billetsystem.
Bemærkningslog på kortholder
Nu kan der tilføjes bemærkninger til en kortholder til intern brug - for eksempel kundeserviceopgaver. Bemærkningerne er envejskommunikation, hvor I skriver bemærkninger i Business Central som kan ses både i Business Central og på POS’en. Funktionen kan tilgås ved at stå på en kortholder og trykke på knappen Vis og opret bemærkninger.
Loggen i Business Central omfatter, hvornår bemærkningen er registreret, hvem der har lavet bemærkningen, beskrivelsen (op til 1.000 tegn) og et felt der kan krydses af for at angive, om bemærkningen skal sendes til POS ved scan eller fremsøgning af adgangskort. Derudover kan I også sætte en udløbsdato på, der angiver, hvornår en bemærkning ikke længere skal vises på POS.
Kræver Retail Billetsystem.
Bemærkning på debitor
Der er oprettet et nyt bemærkningsfelt (op til 250 tegn) på debitorkortet i jeres Business Central. Bemærkningen vil blive vist i et pop-up vindue, når debitoren vælges på et salgsdokument i Business Central. Det samme vil ske, når debitoren vælges på POS’en ved kundesalg.
Dermed kan personalet - både dem der arbejder i Business Central og ved POS’en - altid at være opdateret på vigtig information om jeres debitorer, inden et salg gennemføres.
Virksomhedsnavn og kontaktperson på kortholdere
I kan nu tilføje kontaktperson og virksomhedsnavn på kortholdere.
Der er oprettet to nye felter på en kortholder under Generelt:
-
Virksomhedsnavn: Indtast kortholderens virksomhedsnavn - hvis der er tale om et firmakort
-
Kontaktperson: Vælg en ansvarlig medarbejder som kontaktperson for virksomheden og tilknyt kortholderen
Både kontaktperson og virksomhedsnavn oprettes i Business Central. Virksomhedsnavn vises på kortholderen på POS og webshop, hvorimod kontaktperson kun vises i Business Central.
Ved at tilføje virksomhedsnavn er det muligt også at få det printet på kortet.
Kræver Retail Billetsystem.
POS
Alle funktioner er tilgængelige fra POS version 4.1.
I kan se jeres POS' aktuelle version på startskærmen nederst i venstre hjørne.
Debitorprisgruppe og debitorrabatgruppe
Prisstrukturen er opdateret, så I nu kan kombinere forskellige debitorprisgrupper og debitorrabatgrupper uafhængigt af hinanden. Tidligere var det nødvendigt at bruge samme kode til debitorprisgruppe og debitorrabatgruppe på en retail debitor i Business Central. Opdateringen gør, at prislogikken er mere, som I kender fra Business Central.
Vær opmærksom på, at POS’en altid vil tage den billigste pris ud fra alle kombinationerne.
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I vil benytte jer af denne nye funktionalitet.
Eksternt bilagsnr. ved kreditsalg til kunder, der bruger elektronisk fakturering
Hvis GLN nummer er angivet på debitoren i Business Central, er det nu påkrævet på POS’en, at ekspedienten angiver feltet Eksternt bilagsnr., når kunden køber på kredit. I kan også angive en kontaktperson i feltet Reference, hvis kontaktpersonen er en anden end den, der er angivet på Debitorkortet. Dermed kan kunderne automatisk faktureres elektronisk via OIO. Hvis ekspedienten ikke kender til Eksternt bilagsnr., kan de angive ‘N/A’ (Not Available) i feltet.
Det understøtter JCDs OIOUBL-løsning også.
Kundevendt skærm til oprettelse af kortholdere
Nu kan kunden selv indtaste sine stamdata ved oprettelse af adgangskort.
Funktionen kræver, I har en ekstra kundevendt skærm tilknyttet jeres POS.
Når I vælger på kassen, hvilken type adgangskort kunden ønsker, kan I trykke på knappen Kundevendt, hvorefter kunden får vist det, de skal udfylde på den kundevendte skærm. Når kunden har udfyldt sine informationer, trykker I Retur, og så vil den indtastede data vises på POS’en, og der kan trykkes Opret.
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker at bruge funktionen, så aktiverer vi det for jer.
Kræver Retail Billetsystem.
Opret ny stregkode til et eksisterende adgangskort
Tidligere kunne et adgangskort kun genudskrives med samme stregkode, men nu er det nu også muligt at udskrive adgangskortet med en ny stregkode - for eksempel hvis kunden har fået stjålet sit kort.
Ved at fremsøge kortholderen på POS’en kan I finde den nye knap Spær kort, hvor I skal spærre det eksisterende adgangskort for at oprette en ny stregkode til kortet. For at kunne spærre kortet og oprette ny stregkode, skal I angive en årsagskode, som skal oprettes i Business Central og have flueben i feltet Opret nyt kort med anden stregkode. For at printe adgangskortet med den nye stregkode ud, trykker I Udskriv kort.
Oprettelse af ny stregkode er også muligt i jeres Business Central ved at vælge et eksisterende adgangskort. Vælg først knappen Spær kort og angiv en årsagskode. Tryk derefter på knappen Dupliker kort, hvorefter en ny stregkode oprettes.
Kræver Retail Billetsystem.
Mulighed for at udskrive byttemærker på POS
Ved salg på POS kan I nu udskrive byttemærker.
Når ekspedienten er ved at gennemføre et salg, kan der fra Betalingsvinduet vælges knappen Byttemærke, hvor det angives, hvor mange byttemærker, der skal printes. Som standard er der sat 14 dages returret på byttemærker - kontakt JCD for ændring af perioden.
Da byttemærker er knyttet til en bon, skal returnering foregå ved at trykke på knappen Funktioner → Retur fra bon og dernæst vælge den vare, der skal returneres eller byttes.
Hvis I ikke har JCDs labelprint løsning, printes byttemærket på bonprinteren. Hvis I har en Zebra printer knyttet til POS, kan byttemærket printes ud som label.
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker at bruge funktionen, så aktiverer vi det for jer.
Tillad salg på en debitor med overskredet kreditmaksimum
I kan opsætte kreditmaksimum på debitorer, så I kan definere, hvor meget de kan købe på kredit. Nu kan ekspedienten også tillade salg til debitorer, hvor de overskrider det opsatte kreditmaksimum.
For at tillade salg på POS’en, der overskrider kreditmaksimum, er det nødvendigt at aktivere funktionen, da den er deaktiveret som standard.
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker at bruge funktionen, så aktiverer vi den.
Knapper til kommunikation med køkkenet
Hvis I har en restaurant eller café og har brug for mere kommunikation med køkkenet, er det nu gjort nemt i JCD Retail.
I definerer selv, hvad der skal stå på knapperne, og hvad der skal stå i køkkenbeskederne for hver knap. Kontakt JCD så sætter vi det op for jer.
Knapperne kan for eksempel være:
-
Kør hovedret
-
Kør dessert
De ønskede knapper findes ved at trykke Funktion.
For eksempel kan I vælge enten Kør hovedret eller Kør dessert, hvorefter I ser en oversigt over bordene.
Når bordet er valgt, printes en køkkenkvittering ud, hvor køkkenbeskeden for den valgte knap vises sammen med det valgte bord.
Funktionen gælder for restaurant versionen af kassen samt på JCD's Tjener Modul.
Webshop
Funktionerne er tilgængelige i den seneste version af JCD Retail Webshop.
Salg af adgangskort til eksisterende kortholder
Hvis en kunde ønsker at oprette et nyt adgangskort til en allerede registreret kortholder, er det nu hurtigt at genbruge den samme kortholder.
Når kunden har valgt adgangskorttypen og angiver kortholderoplysninger, kan de nu vælge en eksisterende kortholder fra dropdown menuen Brug eksisterende kortholder. I listen fremgår alle brugerens kortholdere. Dermed tilknyttes det nye adgangskort samme kortholder, i stedet for at en ny kortholder oprettes.
Kræver Retail Billetsystem.
Rabat på fornyelse af adgangskort
Nu kan kortholdere opnå rabat på fornyelse af adgangskort, hvis de fornyer, inden deres kort udløber. Når adgangskortet ikke længere er aktivt, vil det ikke udløse rabatten. Det er en forudsætning, at der er opsat rabat på fornyelsesvaren for den debitorrabatgruppe, der er opsat på Adgangskort definitionen i jeres Business Central.
Hermed er det nemmere at skabe incitament for kunderne til at forny deres adgangskort. Det kan med fordel kombineres med funktionen, hvor webshoppen automatisk udsender påmindelser omkring fornyelse til kunderne, når udløbsdatoen nærmer sig. Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker denne funktion aktiveret.
Kræver Retail Billetsystem.
Redigering af kortholderoplysninger
Webshopbrugere kan nu redigere stamdata på tilknyttede kortholdere. Alt de skal gøre er at logge ind og gå til oversigten over adgangskort. Derinde kan oplysningerne på de enkelte kortholdere redigeres - med undtagelse af navn, evt. virksomhedsnavn og fødselsdato.
Kræver Retail Billetsystem.
Salg af åbne billetter
På webshop kan kunder nu købe en billet uden at vælge en specifik dato for, hvornår den skal bruges. Billetten er dermed gyldig fra købsdatoen og en periode frem, som er sat op på billetdefinitionen i Business Central.
På Billet Definitionen skal I først aktivere feltet Tillad åben billet.
Herunder kan I definere, hvornår åbne billetter skal udløbe via en Udløbsberegningsformel - for eksempel 1Å for et år frem.
På webshop skal I skjule kalenderen på det komponent, der er indsat til at sælge billetten.
Kræver Retail Billetsystem.
Redigering af brugere i backoffice
Gennem webshoppens backoffice kan I nu redigere stamdata på oprettede brugere - herunder også ændre deres email-adresse.
Det er også herinde, I kan flytte adgangskort fra én bruger til en anden.
Opdateret layout på skabeloner til adgangskort, billetter og gavekort
Layoutet på PDF-skabelonerne til både adgangskort, billetter og gavekort er blevet opdateret.
Skabelonerne er blevet mere fleksible, så I kan indsætte mere tekst-indhold end tidligere, uden tekstområderne beskæres eller står forkert.
Vi anbefaler, I gennemgår jeres nuværende skabeloner og opdaterer dem.
Kræver Retail Billetsystem ved adgangskort og billetter.
Ny layoutmulighed for salg af adgangskort
Indtil nu har det krævet en bestemt sidetype i Umbraco for at opsætte og sælge adgangskort. Sidetypen er meget låst i forhold til layout, da alle adgangskort elementerne vises på en række og kun med navn og en købsknap.
Nu kan I indsætte det nye Admission Card komponent vilkårlige steder i indholdet på siderne. Ved at bruge komponentet har I mere kontrol over sidens layout, og hvor elementerne vises. Samtidig kan I tilknytte billede og tekst på komponentet, så I får en pænere visning på siden.
I kan allerede se guiden til funktionen her.
Kræver Retail Billetsystem.
Integration til Heyloyalty
Hvis I bruger Heyloyalty marketing platform, kan I nu tilføje platformen som nyhedsbrevsudbyder.
Dermed vil kunder kunne tilmelde sig en modtagerliste i Heyloyalty, når de gennemfører deres køb på webshoppen
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte din Retail konsulent, hvis du har spørgsmål til din løsning eller de nye funktioner.