Nye tilføjelser til din JCD Retail
Vi er nu klar med endnu en opdatering af JCD Retail, hvor der er nye funktioner til både Business Central, POS og Webshop.
Business Central
Alle funktionerne er tilgængelige.
Microsoft er klar med Business Central version 23
Den store, halvårlige opdatering til Business Central - version 23 - er på trapperne.
Vi har indtil videre udsat opdateringen til medio november for alle kunder, da vi tidligere har oplevet ustabil drift i Business Central efter større opdateringer.
Mulighed for at spærre gavekort
Det er nu muligt, at spærre gavekort i Business Central.
Det foregår fra gavekort oversigten, hvor du blot skal stå på et gavekort, og klikke på knappen Spær gavekort øverst i båndet.
Det er også muligt at aktivere et gavekort igen via knappen Fjern spærring.
Når et gavekort spærres i Business Central, vil det ikke kunne benyttes af kunden hverken på POS eller Webshop.
Ekspedienten på POS vil blive informeret om, at gavekortet er spærret.
På Webshop vil det fremgå, at gavekortet ikke kan findes.
Hvis et gavekort spærres vil gavekortets beløb ikke automatisk overføres fra jeres balancekonto til omsætningskonto.
Dette skal gøres manuelt.
Flere oplysninger vises på udskrift af kasseopgørelser
Nu viser udskriften af kasseopgørelser mere information omkring opgørelsen.
Før var det kun kasseopgørelseslinjerne, som blev vist på udskriften.
Nu inkluderes al den information, som ligger under følgende menuer på kasseopgørelsen:
-
Generelt
-
Beløbsoverblik
-
Udførelse
Nyt felt på kasseopgørelser til udenlandsk valuta
Tidligere fremgik valutabeløb fra POS som omregnet til DKK i feltet Ultimo kontantbeløb, når der blev modtaget valuta på POS’en og kasseopgørelsen kom ind i Business Central.
Nu er der i stedet oprettet et nyt felt på kasseopgørelsen specifikt til valutabeløbet.
Dette nye felt ligger under Kontant indsættelsesbeløb (DKK) og hedder: Udenlandsk valuta kontantbeløb (DKK).
Her vil den modtagne valuta være angivet omregnet til DKK.
Automatisk udfyldning af bynavn ud fra postnr. på kortholder
Når der ændres på postnummeret på en kortholder i Business Central, vil bynavnet automatisk blive opdateret i forbindelse med dette.
Hvis ikke postnummeret, der indtastes, er oprettet i Business Central, vil bynavn-feltet blive blanket.
Kræver Retail Billetsystem.
“Køn” er fjernet fra adgangskort definition
Det er ikke længere muligt, at personliggøre adgangskort i forhold kortholderens køn.
Feltet er fjernet fra Adgangskort Definitionen og kan ikke længere udfyldes.
Denne ændring påvirker ikke allerede oprettede adgangskort, hvor køn har været sat som påkrævet og er udfyldt ved oprettelse af kortholderen.
Kræver Retail Billetsystem.
POS
Alle funktioner er tilgængelige fra POS version 4.4.
Du kan se din POS' aktuelle version på startskærmen nederst i venstre hjørne.
Mulighed at se “Beskrivelse 2” på varen
Når ekspedienten søger efter varer, kan varens Beskrivelse 2 nu også vises i oversigten, hvis denne funktionalitet er aktiveret.
Beskrivelse 2 skal angives på varekortet i Business Central. Bemærk at dette felt ikke fremgår på varekortet som standard i Business Central, men kan tilføjes via Tilpas funktionen.
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker at benytte jer af denne nye funktionalitet.
Mulighed for at se rabat som % på varelinjerne på ekspeditionen
Når der gives rabat på POS’en understøtter vores løsning nu, at rabat vises i % fremfor som et rabatbeløb, hvis I ønsker dette.
Rabatten, der gives, vil fremgå på varelinjerne i ekspeditionen under kolonnen Rabat i %.
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker at benytte jer af denne nye funktionalitet.
Mere information om varerne i den igangværende ekspedition
Det er nu muligt, at få yderligere information omkring de varer, der er tilføjet til ekspeditionen.
Ekspedienten kan nu klikke på varenummeret i kolonnen Varenr for hver varelinje i ekspeditionen, hvorefter der åbnes en pop-up med yderligere information.
Denne ekstra information indebærer:
-
Leverandørens varenummer
-
Kostpris inkl. moms
-
Dækningsbidrag
-
Dækningsgrad
På denne måde kan ekspedienten nu hurtigt få yderligere information omkring varen i salget.
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker at benytte jer af denne nye funktionalitet.
Søgefeltet viser forslag løbende ved indtastning
Fremsøgning af varer understøttes nu med at der vises forslag i takt med ekspedienten taster i søgefeltet.
Dette er især behjælpeligt, hvis I har længere varebeskrivelser og flere, der kan minde om hinanden i beskrivelsen.
Det er muligt at søge på flere ord og dele af varebeskrivelsen i søgefeltet.
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker at benytte jer af denne nye funktionalitet.
Nemmere skift af valuta ved betaling
Når der sælges varer på POS’en, hvor kunden ønsker at betale med valuta, vælges dette i Betal vinduet.
Det er nu ændret på POS, så ekspedienten blot kan klikke på Valuta knappen og dernæst den ønskede valuta uden at skulle klikke OK.
Dermed sparer ekspedienten et klik i processen og valutaen bliver valgt med det samme.
Visning af ekstra felter på kundesøgning
Det er nu muligt, at få vise ekstra information om kunder, når de søges frem.
Der er tilføjet følgende ekstra kolonner til visninger:
-
Adresse
-
Telefonnr.
-
EAN nr.
-
E-mail
Disse felter skal være udfyldt i Business Central, for at de bliver vist for kunden på POS.
Felterne vises når der klikkes på knappen Kunde og søges på en debitor.
Bemærkning ved fremsøgning af kortholder
Ved fremsøgning af en kortholder på POS vil bemærkninger, der er oprettet i Business Central, automatisk vises i et pop-up vindue.
Bemærkningen vil blive vist, når:
-
Kortholderen fremsøges og vælges
-
Kortholderens adgangskort forsøges spærret
-
Kortholderens adgangskort forsøges udskrevet
-
Kortholderens information rettes
Dermed behøver ekspedienten ikke at klikke på knappen Vis beskeder, men får automatisk vist denne interne information omkring en kortholder.
På denne måde er der større sandsynlighed for at ekspedienten ikke overser eventuelle bemærkninger.
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker at benytte jer af denne nye funktionalitet.
Kræver Retail Billetsystem
Mulighed for at søge på kort/kortholder via virksomhedsnavn
Søgemulighederne er udvidet i den avancerede søgefunktionalitet ift. kort/kortholdere på POS.
Når ekspedienten åbner den avancerede søgning er feltet Virksomhed nu tilgængeligt.
Her kan ekspedienten søge på virksomhedsnavn og fremsøge de kort/kortholdere, der er tilknyttet denne virksomhed.
Virksomhedsnavn skal tilføjes i Business Central på kortholderen for at denne funktionalitet virker.
Kræver Retail Billetsystem.
Indløsning af vouchers via søgning på kort/kortholder
Indtil nu har det blot været muligt at scanne en voucher eller et adgangskort for at indløse en voucher.
Nu kan vouchers, der skal indløses, også søges frem ved at søge på et adgangskort eller en kortholder, og derigennem få vist de tilknyttede og gyldige vouchers.
Vouchers tilknyttet et adgangskort/en kortholder, som skal indløses, kan søges frem ved at klikke på Voucher → Find voucher på adgangskort og dernæst Søg hvor søgevinduet åbnes.
Kræver Retail Billetsystem.
Hurtigere opdateringer af kort og kortholdere på kortholderoversigten
Under fremsøgningen af kortholdere/adgangskort ligger knappen Opdater online, som bruges til at kunne opdatere data på kortholdere/adgangskort ud til POS’en.
Vi har nu ændret denne funktionalitet til kun at hente data på kortholdere/adgangskort, som er enten nyoprettede eller ændrede fra forrige døgn og frem.
Dette hjælper til, at data hentes hurtigere ud til POS’en, da det ikke er nødvendigt at hente al data, som er uændret.
Kræver Retail Billetsystem.
Flere muligheder for print af vouchers
Når ekspedienten søger på hvilke vouchers, der er gyldige på et adgangskort på POS, kan I nu vælge specifikt hvilke der skal printes, hvis der er flere gyldige.
Hvis ingen vouchers bliver valgt, vil POS’en spørge om alle vouchers skal udskrives.
På denne måde er det ikke længere kun muligt at printe alle vouchers på én gang, men man kan vælge hvilke vouchers der skal printes.
Dette er eksempelvis fordelagtigt, hvis en kortholder ønsker at videregive en enkelt voucher til sin ledsager under et besøg.
Kræver Retail Billetsystem.
Mulighed for at acceptere nyhedsbrev ved indtastning af kortholderoplysninger
Hvis I udsender nyhedsbrev til jeres kunder, kan ekspedienten nu tilmelde kortholdere til nyhedsbrev direkte fra POS.
Dette kan gøres både ved oprettelse af nye kortholdere og ved redigering af eksisterende kortholdere.
Funktionen understøttes også på den kundevendte skærm, hvis I benytter dette.
Tilmelding foregår via en checkbox, hvor I selv har mulighed for at angive en ønsket tekst, for eksempel: “Tilmeld nyhedsbrev”.
Ved oprettelse af nye kortholdere vil der:
-
På den kundevendte skærm er checkboxen aktiveret som standard.
-
På ekspedientens visning er checkboxen ikke aktiveret som standard. Dermed skal ekspedienten spørge kunden og få mundtlig accept på tilmelding.
Samtykket bliver markeret på kortholderen.
Tilmeldingen vil derefter ske næste gang Webshoppen importerer adgangskort og kortholdere (sker automatisk hver nat).
Kontakt jeres Retail konsulent, hvis I ønsker at benytte jer af denne nye funktionalitet.
Kræver Retail Billetsystem og Webshop.
Webshop
Funktionerne er tilgængelige i den seneste version af JCD Retail Webshop.
Sprogvælgeren er flyttet ud i headeren på mobilvisning
Når webshoppen åbnes for kunder på mobil er sprogvælger knappen blevet flyttet ud af menuen og op øverst i headeren.
På denne måde er knappen lettere tilgængelig for kunder der ønsker at skifte sprog.
Eventoversigten er gjort dynamisk med mulighed for datofiltrering
Eventoversigten har fået en opdatering. Der er kommet nye tilpasninger, som giver jer flere muligheder på siden.
Det er nu muligt for de besøgende, at filtrere eventoversigten ud fra et datointerval, som de ønsker at se events for. Der kan vælges både start- og/eller slutdato.
Derudover er visningen på siden ændret, så der kan være ekstra information omkring hvert enkelt event.
Der kan nu vises kommende datoer for hvert event. På denne måde får kunden hurtigt et overblik over, hvornår et event afholdes.
For hvert event kan der yderligere angives en prisbeskrivelse, hvori der kan indgå en kort tekst omkring eventets priser.
Tekster skal skrives manuelt pr. event.
Bemærk at oversigten kun viser billetter der er oprettet med Foruddefineret i Dato specifikationsform på definitionen i Business Central.
Kræver Retail Billetsystem.
Billetter sendes nu som vedhæftning i mailen
Tidligere indeholdt mailen blot et link til at downloade billetterne, men fremadrettet vil selve PDF’en være vedhæftet mailen, såfremt filstørrelsen er under 10 MB. Kun hvis filen er større, vil der være et link til download.
Vi anbefaler, at I gennemgår teksterne i jeres billet-mail, så ordlyden stemmer overens med ændringen.
Kræver Retail Billetsystem.
Mulighed for pop-up besked når kunden vælger billetter
På opsætningen af Ticket komponentet til salg af billetter er det nu muligt at oprette en besked, som vil blive vist for kunden, når et bestemt antal billetter er valgt.
Beskeden kommer før billetterne er lagt i kurven, og kan fx benyttes til at give kunden information, eller til at guide dem til at købe flere eller andre produkter.
Kræver Retail Billetsystem.
Har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til de nye funktioner eller har brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os.