Nyheder Juni 2024
Nyheder til din JCD Retail løsning.
Business Central
Alle funktionerne er tilgængelige.
Automatisk anonymisering af kortholder
Det er nu muligt automatisk at anonymisere kortholdere. Funktionen kræver opsætning i Business Central samt at du forholder dig til, hvad din politik er, vedrørende opbevaring af medlemsdata.
For at kunne anonymisere kortholderdata automatisk, skal det opsætning:
Opsætning af JCD Retail under Admission - Adgangskort. Under overskriften Anonymisering er der to felter:
-
Anonymiserings datoformel
- Anonymisering spærring årsagskode
Anonymisering datoformel angiver den skæringsdato, hvor du ønsker at anonymisere inaktive kortholdere fra. Datoformlen skal være negativ. Eksempelvis:
Hvis du har en politik, hvor du vil opbevare kortholderdata i to år efter de sidst har haft et aktivt adgangskort, skal du skrive “-2Å” i feltet. Så vil den automatiske kørsel anonymisere alle kortholdere, der ikke har haft et aktivt kort de seneste 2 år. En kortholder vil ikke blive anonymiseret automatisk, hvis de har ét eller flere aktive kort indenfor de seneste 2 år udover det inaktive.
Kortholder, kan i dette eksempel, få fornyet deres udløbne adgangskort i op til to år efter kortet er udløbet. Efter to år bliver deres kortholder data slettet, og de skal oprettes på ny.
I feltet Anonymisering spærring årsagskode skal du oprette en ny årsagskode til de automatiske anonymiseringer og tilføje den i dette felt.
Kontakt din Retail konsulent, hvis du ønsker at benytte dig af denne nye funktionalitet.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Sammenkædede kort
Du kan nu oprette en ny type Adgangskort definition.
Der er tale om sammenkædede adgangskort, f.eks. et 2+2 medlemskab hvor et medlemskab fx kan gælde for 2 personer.
Det kan også være et medlemskab der er forbundet til en virksomhed, hvilket vil sige at værdien i “Virksomhedsnavn” skal være ens, for at kunne oprette et adgangskort.
Det kan sættes op på andre måder, afhængigt af jeres behov, så det kan gælde for flere personer, hvis det er dét du ønsker.
Kortholderne til sammenkædede kort vil blive oprettet individuelt med hvert sit kortholdernummer. Der dannes et adgangskort med hver sin stregkode til hver kortholder. Kortholderne er linket sammen, og du kan både se hvilke adgangskort, der er linket sammen både i Business Central og på POS’en ved fremsøgning af et adgangskort/en kortholder.
På definitionen kan du bestemme hvor mange antal adgangskort, der skal oprettes ved salg af denne definition. Det gør du i feltet Antal sammenkædede kort under Kort specifikationer. Under dette felt kan du i Antal aktiveret opsætningsfelter definere, hvilke felter der skal have den samme værdi for de sammenkædede kortholdere. F.eks. om kortholderne skal dele samme adresse, som man vil aktivere for, hvis definitionen fx skal gælde for personer i samme husstand.
Kontakt din Retail konsulent, hvis du ønsker at benytte dig af denne nye funktionalitet.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Opsæt stregkode reservationstid for salg på webshop
På samme måde som du allerede nu kan bestemme, hvor lang tid en stregkode skal reserveres på POS, kan du nu også opsætte dette for reservation af stregkoder på webshop. Du finder feltet under Opsætning af JCD Retail under overskriften Webshop nederst.
I feltet Webshop reservation tidsbegrænsning kan du angive hvor mange minutter stregkoder til både billetter og adgangskort skal reserveres.
Vi anbefaler, at holde reservationstiden relativt lav, fx 10-15 minutter. Hvorimod det på POS’en kan give mening at have en højere reservationstid på fx 30 minutter, hvis en ekspedition tager længere tid om at blive afsluttet.
Derudover skal du være opmærksom på, at udløbstiden i betalingsvinduet på webshop skal stemme overens med denne reservationstid.
Kræver JCD Retail Billetsystem og JCD Retail Webshop
Genudskriv gavekort
Nu kan du genudskrive oprettede gavekort i Business Central.
Du genudskriver et gavekort ved at stå på oversigten over alle gavekort. Klik på et gavekort og klik Genudskriv gavekort. Det er også muligt at markere flere gavekort og genudskrive dem alle på én gang.
POS
Betaling af faktura på POS
Det er nu muligt for jeres kunder, at betale deres fakturaer direkte på POS’en.
Det kræver, at deres faktura er bogført i Business Central, for at det er muligt at finde og betale den på POS.
For at betale en faktura skal du klikke på Funktioner → Fakturabetal. Her skal du vælge den pågældende kunde. Når du har valgt kunden, vil du få vist de fakturaer der er bogført i Business Central, og dermed er klar til betaling på POS.
Det er muligt at vælge én eller flere fakturaer, og betale dem på samme tid. Når flere fakturaer betales samtidigt vil der blive printet én bon på POS’en. På bonprintet kan du se de individuelle fakturanumre, der bliver betalt. Betalingen kommer ind i Business Central som individuelle kassekvittering pr. betalt faktura på POS. Disse kassekvitteringsnumre vil også fremgå på bonprintet.
Ved fakturabetaling på POS er det ikke muligt at rette noget på fakturalinjerne eller beløbet til betaling. Betaling af faktura kan derudover ikke laves som en splitbetaling. Det vil sige, at kunden skal betale det fulde beløb kontant, på kort eller MobilePay.
Når en faktura er betalt på POS, kommer kassekvitteringen ind i Business Central som type Fakturabetaling. Når opgavekøposten til oprettelse af salgsbilag har kørt, vil kassekvitteringen få status Fakturabetaling hvorefter fakturaen er lukket.
Ret linjerabat eller giv yderligere rabat
Når du giver rabat på kassen, har du nu mere styring over hvordan rabat gives.
Hvis du har en linje i ekspeditionen, hvor der allerede er givet en linjerabat, og du igen klikker på Linjerabat knappen, vil der nu være muligheden for, at give yderligere rabat på rabatbeløbet.
Hvis du klikker Ja, vil du kunne give en yderligere rabat på den allerede afgivne rabat på linjen.
Hvis du klikker Nej, vil du rette den allerede afgivne rabat og dermed ikke tildele yderligere rabat oveni.
Ændring til at rette antal på varelinje
Når du skal rette antal på en varelinje i ekspeditionen, klikker du på antallet på linjen. Her vil du normalt skulle taste på antallet, der skal rettes til, og dernæst “00” knappen på tastaturet.
Nu kan du blot klikke direkte på tallet, der skal rettes til, uden at skulle klikke “00”. Herefter skal du selv aktivt taste, hvis der skal være decimaler på antallet. Det vil sige, at det vil ikke kræves som standard. Til dette har vi oprettet en komma knap på visningen, så du i stedet selv skal taste hvis der skal være decimaler i antallet.
Vælg antal til retur ved Retur fra Bon
Når du skal returnere varer på POS’en via Retur fra Bon, hvor der er mere end to stk. i antal på en linje på bonnen, kan du nu selv indtaste hvor mange antal af disse der skal til retur.
Før stod der 1 stk. til retur som standard, men nu kan du helt selv angive returantallet for linjen.
Bonprint inkluderer de underliggende varer på combovarer
Hvis du sælger varer på POS’en, der er knyttet til en montagestykliste i Business Central og dermed er en combovare, vises de underliggende varer som udgangspunkt ikke på bonprintet. Det er nu muligt at få aktiveret at hver vare, der indgår i en combovare, bliver inkluderet på bonprintet.
Kontakt din Retail konsulent, hvis du ønsker at benytte dig af denne nye funktionalitet.
Print køkkenprint på flere printere samtidigt
Du kan nu opsætte køkkenprint fra POS til at kunne sende det samme køkkenprint ud til flere printere på samme tid.
Det kan være nyttigt ift. travle tidspunkter, hvor flere køkkenområder på denne måde kan se printet for en ordre og påbegynde forberedelse af ordren.
Kontakt din Retail konsulent, hvis du ønsker at benytte dig af denne nye funktionalitet.
Webshop
Opsæt nyhedsbrevssegmentering på Adgangskort Definition
Hvis du udsender nyhedsbreve til jeres kunder, kan du nu arbejde nemmere med segmentering på baggrund af de forskellige medlemstyper.
Vi har tilføjet et nyt felt på Adgangskort Definition i Business Central kaldet Nyhedsbrev segment.
I dette felt angiver du et specifikt nyhedsbrevssegment, der tildeles alle de kortholdere, der har et adgangskort med definitionen. I Umbraco skal du dernæst kæde dette segment sammen med et tag fra Mailchimp/ActiveCampaign. På denne måde får du mulighed for at udforme specifikt og målrettet indhold på baggrund af hvilken type adgangskort, kortholdere har købt.
Så hvis du f.eks. har nogle særlige arrangementer rettet mod unge, kan du udsende indholdet til alle kortholdere med segmentet “UNG”. Det kan også være, at du har specifikt indhold til specielle erhvervskunder eller VIP medlemmer, hvortil du så kan opdele dine segmenter til disse målgrupper også.
I Umbraco kræver denne nye funktion, at du har opsat en nyhedsbrevsliste i Mailchimp eller ActiveCampaign. Fra Umbraco kan du også sætte op, hvad data der skal med over i fx Mailchimp vedr. jeres kortholdere, fx. navn, mail, fødselsdato mm.
Kræver JCD Retail Billetsystem og Webshop
Nyhedsbrevstilmelding og visning af betingelser
Det nu muligt for brugere at tilmelde sig nyhedsbrev allerede ved oprettelse af en ny bruger på webshoppen. Ved oprettelse af en bruger uden der foretages køb på webshoppen. Knappen til tilmelding vil vises automatisk, hvis nyhedsbrevslogikken er aktiveret i Umbraco.
Når brugerne tilmelder sig nyhedsbrev på webshop, kan du nu også opsætte nogle betingelser for tilmeldingen, som brugeren kan læse. Her kan du fx angive tekst vedrørende hvornår brugeren kan forvente at modtage mails fra jer samt hvad de helt konkret giver samtykke til ved tilmeldingen.
Du opsætter teksten til betingelser i Umbraco under Newsletter Provider → Terms Content.
Kræver JCD Retail Billetsystem og Webshop
Mulighed for at angive et maksimumsantal i Trigger Count
Nu kan du angive et maksimumsantal ved Trigger count feltet i opsætningen af billetkomponenten.
Indtil nu har du kun kunne angive et minimumsantal for det antal billetter, der lægges i kurven, før en besked bliver vist. Nu kan du supplere med et maksimumsantal, der angiver at ved flere end X antal i kurven, skal beskeden ikke længere vises. Det vil sige, at hvis en besked kun skal vises ved eksempelvis 2 stk. billetter skal du skrive 2 i både minimums- og maksimumsantal.
På denne måde kan du danne et interval for, hvornår en bestemt besked skal vises.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Tilknyt adgangskort til webshopbruger
Kunderne kan nu tilknytte adgangskort til sin egen bruger på webshoppen.
Kunden skal være logget ind, og gå ind på oversigten over adgangskort. I bunden af denne side skal de klikke på knappen Tilknyt kort. Her skal kunden taste sit kortholdernummer og adgangskortnummer.
Herefter vil adgangskortet kunne ses på adgangskort oversigten, hvis ikke kortet var tilknyttet en anden bruger i forvejen.
Funktionen skal du aktivere i Umbraco på den side hvor brugerne kan se deres adgangskort under Attach Admission Card.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Begræns hvor mange billetter, der kan købes ad gangen
Ved salg af billetter kan du nu opsætte en begrænsning for, hvor mange billetter der kan købes ad gangen på webshoppen. Du kan opsætte det pr. billettype.
Når du har angivet et maksimumantal, kan kunde ikke tilføje et større antal i kurven pr. køb.
Du sætter dette op på berigelsen af billetvaren under Max quantity per checkout.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til de nye funktioner eller har brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os.