Nyheder november 2025
Business Central
Automatisk registrering af billetter fra samme ordre
Billetter fra den samme webordre kan få registreret indgange automatisk, selvom det kun er nogle af billetterne fra ordren, der er blevet registreret indgang på under besøget. Det er især relevant for jer, der har indgangsmøller.
Scenariet kan fx være en familie, der kommer to forældre og to børn. Her scanner forældrene deres billetter og har børnene med på armen og lukkes ind. Her bliver børnenes billetter altså ikke scannet, og det påvirker selvfølgelig indgangsstatistikken, da børnenes indgang ikke bliver talt med.
Her har vi lavet et nyt felt på billetdefinitionen, som hedder Tillad automatisk entré, og det ligger under fanen Billet specifikationer. Feltet vises kun på billetdefinitioner med type sat til Enkelt. Derudover må billet definitionerne heller ikke have aktiveret for funktionen Back office fakturering, hvis den automatiske registrering skal ske.
Når feltet bliver aktiveret, vil billetter automatisk få registreret indgang, hvis minimum én billet fra samme ordre har fået registreret indgang. Der tages højde for, om der ligger billetter til forskellige perioder på samme ordre, så kun billetter med samme periode registreres.
Da funktionaliteten styres på den enkelte billetdefinition, kan I vælge kun at aktivere det på udvalgte billettyper, såsom børnebilletter.
Den automatiske registrering sker via en automatisk kørsel, der skal oprettes. Kørslen påvirker ikke historiske data, og regulerer derfor ikke indgange tilbage i tid efter aktivering af kørslen.
Kontakt din Retail konsulent, hvis du ønsker at benytte dig af den her nye funktionalitet.
Kræver JCD Retail Billetsystem og Webshop
Mulighed for opsætning af virtuelle kort
Det er blevet muligt at sælge præfabrikerede adgangskort på webshop.
I praksis betyder det, at der dannes en vilkårlig stregkode, når en præfabrikeret adgangskort definition bliver solgt på webshop. Den vilkårlige stregkode er det, vi kalder for et Virtuelt kort. Kunden modtager det virtuelle kort på mail - de kan også finde det på deres bruger på webshoppen.
Herefter er det muligt at ombytte det virtuelle kort til et fysisk kort med en præfabrikeret stregkode på POS. Det er muligt at bestemme, om indgang på virtuelle kort skal være tilladt.
Er det tilladt, vil en kortholder kunne fremvise sit virtuelle kort enten på PDF fra mail eller fra sin bruger på webshop og få indgang.
Er det ikke tilladt, vil der komme en fejl på POS og evt. indgangsmølle, når et virtuelt kort scannes, og ombytning vil være påkrævet, for at kortholderen kan få indgang. Ombytning sker ved at fremsøge kortholderen, finde og vælge den virtuelle stregkode og dernæst klikke på knappen Ombyt kort, som kun er synlig på virtuelle kort. Det præfabrikerede kort scannes nu, hvorefter stregkoden ændres på adgangskortet, og det virtuelle kort ikke længere findes.
Indstillingen hedder Tillad indgang på virtuelt kort og den ligger på adgangskort definitionen.
Kræver JCD Retail Billetsystem og Webshop.
Forny adgangskort direkte fra Business Central
Nu kan adgangskort fornyes direkte fra Business Central, og det kan ske fra adgangskort oversigten, kortholder oversigten, på det enkelte adgangskort og den enkelte kortholder. Der vil være en knap Forny adgangskort oppe i båndet. Derudover kan funktionen også søges frem.
Der kommer en wizard frem til at håndtere fornyelsen.
I wizarden vælger I hvilket adgangskort til kortholderen, der skal fornyes samt en startdato for fornyelsen. Fornyelsen benytter fornyelsesvarenummeret fra adgangskort definitionen.
Herefter er det muligt at danne en faktura for fornyelsen, hvis kortholderen har en debitor tilknyttet.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Opsæt selv stregkodetype på billetter
På billetdefinitionen kan I opsætte, hvilken stregkode type der skal bruges for specifikke billetter.
Det er muligt at vælge imellem: Code39, Code128 og QR. Valget af stregkode type på billetdefinitionen vil gælde for billetoprettelse fra både POS, Business Central og webshop.
På Opsætning af JCD Retail under fanen Admission - Billetter kan I angive en standard stregkodetype til nye billetdefinitioner. Hvis I vil rette alle billetdefinitioner til at bruge fx QR-koder på én gang, kan I ændre standard typen til QR herinde, hvorefter der vil komme en pop-up, der spørger, om I vil rette X antal billetdefinitioner, der bruger den gamle standard stregkode type.
I vil selvfølgelig også kunne tilpasse stregkode typen på den enkelte definition.
OBS: Kunder, som har fået tilrettet sit billetprint, bliver ikke omfattet af det her.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Afstem gavekortsposter efter datofilter
På Gavekort oversigten kan I sætte et datofilter for gavekortsposterne.
Der er en ny kolonne på oversigten, der hedder Resterende beløb til dato. I kan filtrere på gavekortsposterne ved at klikke på Filtrer totaler efter og så vælge Resterende beløb til dato filter.
Når der angives en dato i filtret, vil den nye kolonne Resterende beløb til dato vise og udregne det akutelle beløb, der har været på gavekortene på den angivne dato i filtret.
På den måde kan I afstemme gavekortsposter på en specifik dato.
Se landekode og postnr. på webshop ordrer
Fra webshopordreoversigten kan postnummer og landekode ses for de enkelte ordre, så I hurtigt kan filtrere på kundernes land og postnummer.
Den data kan I også trække med ud i Excel, hvis I der vil foretage yderligere analyse eller lignende.
Kræver JCD Retail Webshop
POS
Automatisk registrering af postnumre på adgangskort og ved debitorsalg
Postnummer og landekode vil blive registreret automatisk ved transaktioner, hvor Kort Rabat er benyttet, eller når et adgangskort er scannet til registrering af indgang, og der i samme ombæring laves et salg. Derudover registreres postnummer også ved salg til en debitor.
Det gælder altså kun i de scenarier, hvor der også er en transaktion og ikke blot ved fx registrering af indgang på et adgangskort.
Den automatiske registrering af postnumre sker hver gang, POS finder postnummeret automatisk, og tager derfor ikke højde for det angivne interval fra kasseopsætningen i Business Central.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Vælg byttemærke gyldighed fra en pop-up kalender
Dato til byttemærker kan vælges fra en pop-up kalender. Det gør I ved at klikke på Byttemærke knappen og dernæst på teksten til byttemærket ud for overskriften Gyldig tekst, hvorefter der vises en pop-up kalender.
Det gør det muligt at overskrive standardperioden for byttemærke gyldighed.
Pop-up kalenderen kan vises ved klik på Byttemærke knappen fra både betalingsvinduet og fra find bon vinduet.
Se alle gyldighedsperioder på adgangskort
Når der søges efter adgangskort på POS, vil gyldighedsperiode fra og til dato nu stå samlet i én kolonne, der hedder Gyldig.
Hvis der er flere fremtidige aktive perioder på et adgangskort, vil der blive vist 2 prikker ud for perioden. Hvis du klikker på gyldighedsperioden, vil du få vist alle perioderne i et pop-up vindue.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Optimeret håndtering af billetreturnering
Ved returnering af billetter har det været nødvendigt at scanne billettens stregkode for at kunne tage billetten retur. Det er nu også muligt at tage billetten retur ved at scanne stregkoden på den bon, hvor billetten er købt på.
Det fungerer på følgende måde:
Klik på Retur knappen og svar Ja til, at det er en billet, der skal returneres.
Hvis der nu scannes stregkode på en bon fremfor stregkode på en specifik billet, får ekspedienten et pop-up, der spørger, om det er en bon, der er blevet scannet. Klikker du her Ja, vil Retur fra bon vinduet automatisk åbne, hvor kasse ID og bon nr. er præudfyldt med bonnens oplysninger og har søgt bonnen frem. Herfra kan man så vælge de billetter, der skal returneres.
Klikkes der på knappen Fra Bon på billetreturnerings billedet, vil Retur fra bon vinduet også åbnes, hvorefter bonnen kan scannes ind.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Vælg om nye adgangskort altid skal printes ved salg
Som standard er adgangskort altid printet i forbindelse med oprettelse og salg af et nyt kort.
Nu kan I vælge, om adgangskort altid skal printes (som det er nu), aldrig skal printes eller om POS skal spørge til print ved hvert salg af et nyt adgangskort.
Kontakt din Retail konsulent hvis du ønsker at bruge den her nye funktionalitet.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Gyldighed for kuponer vises nu på print
Når der printes kuponer, vil gyldighedsdato fra og til være inkluderet på udskriften.
På den måde er det let for kunderne at se, hvornår de kan benytte deres kuponer, og derigennem mindskes risikoen for eventuelle misforståelser også.
Nemmere skift af adgangskort definitioner under oprettelse af nyt kort
Indtastet kortholder data kan nu gemmes ved oprettelse af et nyt adgangskort.
Funktionen er tiltænkt de scenarier, hvor der er blevet valgt en forkert adgangskort definition, og ekspedienten er begyndt at taste kortholderens informationer. Indtil nu har ekspedienten så måtte starte helt forfra med indtastning af informationerne.
Nu vil ekspedienten få et pop-up ved klik på Fortryd knappen fra vinduet til indtastning af kortholderens data, hvis der er indtastet kortholder data. Den pop-up spørger, om ekspedienten ønsker at gemme de indtastede værdier til genbrug på næste kort. Hvis der her klikkes Ja, vil ekspedienten nu kunne vælge den korrekte adgangskort definition fra salgsmenuen.
Når den korrekte adgangskort definition er valgt, vil der blive vist en ny pop-up. Den pop-up fortæller, at der er gemte kortholder oplysninger og spørger, om de skal genbruges nu. Ved klik på Ja vil de indtastede værdier indsættes, og adgangskortet kan oprettes.
Kræver JCD Retail Billetsystem
Webshop
Nyt layout og design på adgangskort oversigt
Designet på siden med brugerens tilknyttede adgangskort har fået et opdateret design på webshoppen.
Hvis en bruger har flere kortholdere og kort tilknyttet, er det nu også muligt at bladre igennem kortene. Så skal brugeren ikke åbne og lukke hvert enkelt kort.
Kræver JCD Retail Billetsystem og Webshop
Mulighed for upload af billede på kortholder
Nu kan kortholdere selv uploade et billede til deres adgangskort på webshoppen.
Et billede kan uploades ved køb af et nyt adgangskort online, men det er også muligt for eksisterende kortholdere. Så skal de blot logge ind på deres profil og uploade et billede. Det kan de gøre fra Årskort siden og dernæst klikke på Vis stamoplysninger.
For at kortholdere skal kunne uploade et billede online, skal adgangskort definitionen være opsat til at kræve billede i Business Central.
Derudover skal funktionen også aktiveres på webshoppen af os, og hertil er der to muligheder, I kan vælge imellem:
1. Visning af billeder på kortholdere, som er blevet taget ved kassen. Her kan kortholderne ikke selv uploade billeder online, men de eksisterende billeder vises. Billede skal fortsat tages på POS.
2. Upload af billeder for kortholdere uden et eksisterende billede er påkrævet. Når der bliver købt et nyt adgangskort på webshop, skal uploade billede for at kunne gennemføre købet.
Når et billede er uploadet af en kortholder, vil de ikke selv kunne ændre det igen.
Kræver JCD Retail Billetsystem og Webshop
Mulighed for automatisk udfyldning af bynavn
Vi har lavet en funktion til webshop, der gør, at bynavn indsættes automatisk, når kunden indtaster postnummer både under checkout og oprettelse og opdatering af brugeroplysninger.
Bynavne indsættes på baggrund af data i postnummertabellen i Business Central, så det er vigtigt, at den er vedligeholdt. Det kræver, at funktionen aktiveres, før det træder i kraft.
Kontakt din Retail konsulent, hvis du ønsker at bruge den her nye funktionalitet.
Kræver JCD Retail Webshop
Begræns salg af adgangskort til gyldighed fra dags dato
I Business Central styrer I på adgangskort definitionerne, om adgangskort skal kunne sælges med startdato i fremtiden. Den indstilling er også styrende på webshop.
Nu har vi gjort det muligt at lave en begrænsning på webshop, så det ikke er muligt at vælge en fremtidig dato ved salg af et adgangskort på trods af indstillingen på adgangskort definitionen i Business Central.
Det er samme princip, som vi også har lavet til fornyelse af adgangskort på webshop, hvor det også er muligt at begrænse fornyelse til ikke at tillade fremtidig dato.
Kontakt din Retail konsulent, hvis du ønsker at bruge den her nye funktionalitet.
Kræver JCD Retail Billetsystem og Webshop
Find brugere via telefonnr.
Hvis I skal fremsøge brugere på webshoppen, kan I nu finde dem via deres telefonnumre.
Det sker inde fra listen over brugere i Umbraco back office.
Kræver JCD Retail Webshop